Schrijfster Susan Smit voelt dat ze een taak heeft in dit leven: ze wil de kennis van oude natuurreligies terugbrengen in de samenleving. Volgens Susan Smit zit de westerse wereld in een spirituele crisis. Veel mensen voelen zich niet meer verbonden met de natuur, en met het hogere. Die spirituele crisis is volgens Susan ook de oorzaak van andere problemen in de wereld, zoals de klimaatcrisis. Ze ziet het als haar taak om mensen erop te wijzen dat ze met alles en iedereen verbonden zijn: “Als we ons meer verbinden met ons diepste innerlijk, dan voelen we ons ook al veel meer verbonden met het grote geheel.”De oude, voorchristelijke natuurreligies bieden volgens Susan de sleutel tot die verbinding. Vrouwen die kennis van die religies bezaten werden vroeger veroordeeld als heks – een belangrijk thema in Susans boeken. Een aantal jaar geleden kwam Susan zelf als heks ‘uit de bezemkast’. Spreken en schrijven over mystiek en spiritualiteit gaat Susan steeds makkelijker af, maar het heeft een tijd geduurd voordat ze dat durfde. Ze noemt dat ‘brandstapelangst’, de angst om beschimpt te worden.Vrijheid en autonomie zijn belangrijke thema’s in het leven van Susan, ook al was het soms niet makkelijk om er alleen voor te staan. Haar jeugd was niet altijd makkelijk, en ook de scheiding van de vader van haar kinderen raakte haar diep. ‘Ik was bang om mijn kinderen kwijt te raken. Mijn hele systeem sloeg op hol, ook fysiek’. Wanneer we de natuur goed observeren, kunnen we volgens Susan conclusies trekken over ons eigen leven. Bijvoorbeeld wanneer we kijken naar de cycli van de maan: van wassende maan, naar volle maan, naar afnemende maan en uiteindelijk de donkere maan. ‘De afnemende maan, de fase van verval, van afbraak, dat hoort erbij, dat is ook een onderdeel van het bestaan’.
Presentatrice Sofie van den Enk zet binnenkort een bijzondere stap: ze wordt jodin. De rituelen en tradities geven haar houvast. Sofie vindt er ruimte voor de verwondering die ze als jong meisje al voelde. Soms slaat die verwondering om in vertwijfeling – depressie kan dan de kop op steken.Waarom zijn we hier? Wat is het heelal? Hoe is alles begonnen? Die grote vragen hielden presentatrice Sofie van den Enk als klein meisje al bezig. Antwoorden waren er niet direct. Haar ouders hadden zich heel bewust van het christelijk geloof losgemaakt. Toch, wanneer de kleine Sofie met haar grootouders meeging naar de kerk, vond ze het er fijn.In haar studietijd ging Sofie haar hang naar het christendom verder onderzoeken, maar met weinig succes. Ze kreeg meerdere ‘zijnsdepressies’, die verband houden met haar melancholische aanleg. Ze verwondert zich over de grootsheid van het bestaan, maar die grootsheid – en leegte? - kan haar juist ook naar de keel grijpen. Dat nare gevoel mag er niet zijn. ‘Depressie is als een verslaving. Er is een heleboel narigheid te voelen, en je durft er gewoon niet aan’.De ambitieuze Sofie ging uiteindelijk aan de slag in de televisiewereld. Met succes, maar ze stuitte ook op de harde kant van het televisievak: hoe goed je het ook doet, je kunt zo weer aan de kant worden geschoven. Binnenkort zet Sofie een belangrijke nieuwe stap in haar zoektocht naar zin. Ze wordt jodin. Het uitvoeren van de tradities en rituelen geven haar een vorm van houvast in die grote, ontembare wereld. Wie God precies is, blijft in het joodse geloof vooral een mysterie. Juist dat werkt goed voor Sofie. ‘Bij het woord God ontstaan direct allerlei beelden. Maar een woord als de Eeuwige, daarin zit veel meer ruimte voor verwondering, voor mysterie’.
Nadat de geliefde van pianiste Marietta Petkova overleed, kon ze maandenlang geen piano spelen.Tijdens haar jeugd in Bulgarije zag ze hoe haar grootvader elke dag een olielamp aanstak. Dezesimpele handeling van het ontsteken van het licht bleek een troostrijk ritueel tijdens de rouw. Twee jaar geleden overleed de grote liefde van pianiste Marietta Petkova. Hij was musicus, componist en tonmeister. Een slopende longziekte ontnam hem de laatste drie jaar de adem. Het was traumatisch, maandenlang kon Petkova geen piano spelen. Tot ze besloot om al haar verdriet te kanaliseren en een single op te nemen met één van zijn composities: “als ik zijn stuk speel, voelt het of hij meeluistert. Hij zit op mijn schouder, nog steeds.”Marietta Petkova werd geboren in Ruse, een stad aan de rivier de Donau in Bulgarije. Tijdens haar jeugd viel Bulgarije onder de invloedsfeer van het Sovjetregime. Naar de kerk gaan was daarom een gevaarlijke aangelegenheid. Gelukkig gaven haar grootouders de belangrijkste waarden en rituelen van de Russisch-Orthodoxe kerk aan haar door, zoals het aansteken van kaarsen, het bakken van paasbroden en het aanbidden van iconen. Op haar negentiende vertrok ze voor haar carrière naar Wenen en Canada, om uiteindelijk neer te strijken in Nederland. Petkova gelooft dat je rouw ‘vloeibaar’ moet houden. Hiermee bedoelt ze dat het verdriet niet mag stollen, maar dat je je er steeds weer actief toe moet verhouden. Het geven van concerten is voor haar ook een vorm van rouwverwerking: “door mijn verdriet toe te laten ben ik niet alleen een performer die een kunstje doet, maar ben ik vooral mens. Dat wil ik meegeven aan de zaal.”
Heb je een prangende levensvraag? Volgens Ashis Mathura weet je diep van binnen het antwoord al. Als pandit (hindoe-priester) ziet hij het als zijn taak om mensen hieraan te blijven herinneren. Hij leidt diensten bij de Shiv Mandir-gemeenschap in Rotterdam, en hij is daarnaast ook werkzaam als ict’er. Ashis Mathura groeide op in Suriname. Als klein jongetje was hij onder de indruk van zijn grootvader, die als hindoe-priester mensen op kalme en oplettende wijze bijstond. Al op negenjarige leeftijd besloot Mathura daarom dat hij net zoals zijn opa priester wilde worden. Er begon een intensieve opleiding waarbij hij iedere dag les kreeg over geschriften, mantra’s en rituelen. Al op zijn veertiende was zijn opleiding voltooid en op zijn zestiende nam hij plaats in de interreligieuze raad van Suriname als vertegenwoordiger van het hindoeïsme. Toen Mathura negentien was, vertrok hij naar Nederland om in Delft Technische Informatica te gaan studeren. Het was een verwarrende tijd. Hij voelde zich niet thuis in Nederland en kon maar moeilijk acclimatiseren. Hij miste zijn familie en zijn studiegenoten moesten niks hebben van spiritualiteit. Pas toen hij zich ook in Nederland weer meer ging richten op zijn panditschap, leerde hij dat zijn ware thuis zich in hemzelf bevindt: “Ik ben nooit alleen. Waar ik ben, daar is ook mijn familie.” In zijn rol als pandit bleek al snel dat mensen het liefst met hem wilden praten over hun levensvragen. Ashis ontdekte dat mensen het antwoord op veel vragen vaak al in zich dragen. Hij hoeft hen daar alleen maar aan te herinneren: “Eigenlijk help ik mensen niet. Een mens kan alleen zichzelf helpen. Op het moment dat iemand beseft dat hij of zij die macht zelf heeft, dan heb je al gedaan wat je moest doen.” Ook wil hij mensen meegeven dat ze volledig zichzelf mogen zijn. Sterker nog, jezelf zijn is een plicht: “In strijd leven met jezelf is het ergste wat je kunt doen.”
De mysterieuze kunstenares Ans Markus werd beroemd met haar schilderijen van vrouwen in windsels. De windsels staan symbool voor veiligheid en geborgenheid, maar ook voor het verbergen van wie je echt bent. Dat laatste heeft Ans lang gedaan. Haar eerste man mishandelde haar, waardoor ze zeer onzeker werd. ‘Als ik langs een terras vol mensen kwam dacht ik: kan ik niet ergens achterlangs lopen? Ik had geen eigenwaarde.’ Op haar dertigste – als alleenstaande moeder – ontdekte Ans dat ze groot talent had voor schilderen. De schilderkunst hielp Ans om zichzelf te worden, en haar moeilijke verleden achter zich te laten. ‘Ik heb de windsels letterlijk en figuurlijk van me af geschilderd’. Tot haar grote vreugde merkte Ans bovendien dat ze niet alleen was. Veel vrouwen herkenden zichzelf in haar werk en haar verhaal.Ans werd een aantal jaren geleden ziek, ze kreeg kanker. Inmiddels gaat het beter met haar. Ondanks alles wat ze heeft meegemaakt, is Ans vooral dankbaar. Ze kijkt met mildheid terug op alles wat op haar pad is gekomen, zelfs op haar eerste echtgenoot. ‘Hij had zelf ook geen eigenwaarde, daardoor moest hij anderen wat aandoen. Ik heb nu medelijden met hem.’ Jezus is voor Ans een inspiratiebron. Ze bewondert hem om zijn open blik naar de medemens. ‘Die openheid, daar kunnen we allemaal wat van leren.’
Wat is gezondheid precies? Die vraag houdt oud-huisarts Machteld Huber al een leven lang bezig. Door te luisteren naar haar lichaam concludeert Huber dat gezondheid veel meer is dan de afwezigheid van ziekte: ‘Gezondheid is het vermogen om met het leven om te gaan’.Als jonge huisarts zag Machteld Huber dat veel collega’s naar hun patiënten keken als een monteur naar een auto: er moet een onderdeel gerepareerd worden en dan doet de auto het weer. De laboratoriumwaarden waren niet zelden belangrijker dan daadwerkelijk kijken naar de patiënt. ‘Ik vond dat zo schokkend. Zo wil ik niet worden’, dacht Huber.Het was het begin van haar levenslange strijd voor een bredere opvatting van gezondheid. Gezondheid gaat volgens Huber over ons gehele welbevinden op allerlei vlakken, niet alleen fysiek. Toen Huber meerdere keren zelf ziek werd, merkte ze hoezeer haar fysieke gezondheid verbonden is met haar psyche. Ze ervoer dat haar lijf haar iets wilde leren, bijvoorbeeld over het verwerken van de moeilijkheden uit haar jeugd. ‘Toen ik daarmee aan de slag ging, genas ook mijn lichaam’. Ze ontwikkelde een nieuwe visie, die ook internationaal steeds bekender wordt: de positieve gezondheid.Een belangrijk onderdeel van die visie is zingeving. Ieder mens heeft volgens Huber een innerlijke kern, met de diepste gevoelens en verlangens. Het is de kunst om erachter te komen wat die kern precies is. ‘Wat geeft me ten diepste vervulling? Het bijzondere is: wanneer je jezelf die vraag stelt en ernaar handelt, komen er ook dingen naar je toe. Dan gaat het leven met je dansen.’
De functie van buurtpastor in één van de armste wijken in Nederland is Bettelies Westerbeek op het lijf geschreven. Hier bouwde ze een gemeenschap op waar iedereen die het moeilijk heeft een toevluchtsoord vindt.In één van de armste wijken van Nederland werkt Bettelies Westerbeek. Deze onvermoeibare buurtpastor bouwde in de wijk Moerwijk in Den Haag uit het niets een gemeenschap. Deze ‘huis-tuin-en-keukenkerk’ biedt naast geestelijk voedsel ook vooral praktische hulp, met een weggeefwinkel, een voedselbank en een moestuin.Schuldenproblematiek, armoede, lage levensverwachting: in de wijk Moerwijk in Den Haag is het leven niet altijd makkelijk. Toch wist Bettelies Westerbeek meteen dat ze er aan de slag moest gaan. De Protestantse Kerk in Nederland richtte een aantal jaar geleden een pioniersplek op in de wijk, met een vacature voor buurtpastor.
Journalist en schrijver Babah Tarawally noemt zich een zebra. Hij heeft twee culturen in zich verenigd: de wij-cultuur van zijn jeugd in zijn moederland Sierra Leone en de ik-cultuur van Nederland. In de jaren negentig kwam hij naar Nederland, op de vlucht voor oorlog. Babah droeg een enorme verantwoordelijkheid: zijn vader had hem uitgekozen om de familielijn in het buitenland voort te zetten. Hij kwam in Drachten terecht, waar hij zich aansloot bij de lokale voetbalclub en de kerk. Hij wilde zo goed mogelijk de Nederlanders leren kennen. “Als je in een land komt waar mensen op één been lopen, moet je niet meteen op twee benen gaan lopen.”Nu probeert Babah de wij-cultuur van zijn moederland – waarvan de kern de ubuntu-filosofie is – in Nederland te introduceren. Alles draait daarbij om de gemeenschap, zelfs de ongeborenen en de doden doen ertoe. Tegelijkertijd ziet hij ook de gevaren van de wij-cultuur: een wereld waarin het individu ondergeschikt is aan het collectief, vervalt al gauw in kuddegedrag. Bovendien bewondert Babah ook zijn nieuwe vaderland, omdat hij in Nederland de kans krijgt om zichzelf ten volle te ontwikkelen. En dat zorgt er weer voor dat de samenleving als geheel sterker wordt.
Els Thissen was een onverschrokken politieagent in Amsterdam. Ze streed tegen onrecht en was niet bang om daarbij persoonlijke risico's te nemen. Ze verliet na een aantal jaar het politiekorps, omdat haar seksuele geaardheid er niet werd geaccepteerd. Er volgde een lange zoektocht naar geluk, met wisselend succes. Tot Els op een dag in een boekhandel in het boek Een cursus in wonderen bladerde. Het boek - dat gevuld is met levenslessen - doorkliefde alle illusies die Els tot dat moment koesterde. Ons wezen is liefde, weet Els nu. In cursussen en trainingen leert ze anderen wat dat betekent.
Karim Amghar werd bekend door de documentaireserie ‘Karim pakt zijn kans’, over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs. Aan deze reeks ligt een persoonlijk verhaal ten grondslag: Karim kreeg in groep 8 een te laag schooladvies, waardoor hij al zijn motivatie kwijtraakte. Hij radicaliseerde en kwam in het criminele circuit terecht. Toen hij de kans kreeg om naar het hbo te gaan greep hij die met beide handen, waarna hij helemaal opbloeide en zich eindelijk gezien voelde. Nu geeft hij zelf het vak ‘burgerschap’ op het mbo, waar hij de potentie van zijn studenten altijd hoopt te zien. Karim is een gelovig mens, maar hij vindt het spannend om er openlijk voor uit te komen. Hij merkt dat mensen nog steeds vooroordelen hebben over moslims en hem in een hokje stoppen. Tóch licht hij zijn band met de Schepper graag toe. Dit doet hij aan de hand van een overlevering van de profeet Mohammed.
Toen emeritus-hoogleraar Peter Nissen voor het eerst in de ogen van zijn kleinzoon keek had hij een bijzondere ervaring: “in de ogen van een kind kijkt God ons aan.” Dit heeft voor hem alles te maken met de betekenis van kerst: het Christuskind is kwetsbaar en heeft nog niks gepresteerd in de wereld, tóch heeft God hem lief. Volgens Nissen geldt dit voor ieder mens. Peter heeft een bijzondere weg afgelegd. Twaalf jaar geleden keerde hij de katholieke kerk van zijn jeugd de rug toe. De vernieuwingen waar hij vurig op hoopte bleven uit: hij zocht zijn heil in de Remonstrantse Broederschap, waar hij zich met een zekere vechtersmentaliteit inzette als predikant. Tijdens corona veranderde er iets bij Peter: hij maakte dagelijks wandelingen en kreeg oog voor de schoonheid van de natuur. Hij werd milder. Hij voelde ineens een gemis en kreeg heimwee naar de katholieke kerk van zijn jeugd. Pasen 2022 kwam hij thuis: terug in de moederschoot. “Ik had het gevoel dat ik een vreemd pak aan had getrokken, nu ben ik weer thuis en kan ik mijn eigen sloffen aan.”
Meral Polat is als actrice vooral bekend van haar acteerwerk in films en series, zoals Keyzer & De Boer Advocaten en De Luizenmoeder. Zingen is echter haar grootste passie, en dan het liefst in de taal van haar ouders: het Koerdisch- een taal die tot 1980 om politieke redenen verboden was. Meral had een sterke band met haar vader, die twee jaar geleden overleed. Hij liet haar altijd vrij in haar keuzes en motiveerde haar om haar muzikale ambities na te streven. Na zijn overlijden begon Meral aan een innerlijke reis met als hoofdvraag: wie ben ik? Ze dook in haar vaders brieven en gedichten, en besloot om samen met haar bandleden naar Dersim af te reizen, het gebied van haar voorouders. Hier kwam ze niet alleen oog in oog te staan met haar eigen wortels, maar ook met de wortels van de mensheid. Meral ziet het leven als een leerschool, waarin ze steeds wordt uitgedaagd om keuzes te maken: “wij hebben als mens de keuze om te kiezen voor haat of liefde, wij zijn vol mogelijkheden.”
Volgens de overlevering stamt de familie van Vamba Sherif af van de profeet Mohammed. Nadat de elfjarige Vamba in de verboden kamer door geheime geschriften van zijn voorouders snuffelde, stuurde zijn familie hem weg. Zijn moeder zou hij nooit meer terugzien. Schrijver Vamba Sherif werd geboren in een vooraanstaande familie in Liberia: de Sherifs. Deze familie zijn volgens de overlevering de afstammelingen van de profeet Mohammed. Zijn moeder was een rijke, ondernemende vrouw, die graag zoveel mogelijk haar overvloed deelde. ‘Ze geloofde dat haar goedheid zou weerklinken in de eeuwigheid’, vertelt Vamba aan Annemiek.
Jurist Mariët Baaij groeide op in de Gereformeerde Gemeente. Ze verliet op haar negentiende de kerk. Door een unieke ervaring tijdens een gebed, noemt ze zichzelf inmiddels weer gelovig.Jurist Mariët Baaij geloofde als klein meisje heilig in de goedheid van God. Tijdens de donderpreken in de Gereformeerde Gemeente van haar ouders kwam hier echter verandering in. Tóch kon ze niet geloven dat de mens ten diepste slecht zou zijn. Ook toen ze erachter kwam dat ze op vrouwen viel, wat in de kerk niet werd goedgekeurd, bleef ze vertrouwen in haar goedheid als mens. Op haar negentiende verliet ze de daarom kerk. Ze verloor al haar zekerheden.
Na een periode binnen de dikke kloostermuren verlangde Jakob van Wielink naar een leven midden in de wereld, waarin hij iets kan nalaten aan volgende generaties.Toen Jakob van Wielink het klooster intrad nam hij een nieuwe naam aan. Hij koos voor de naam van aartsvader Jakob. Hij hecht erg aan de k van Jakob: die staat voor kwetsbaarheid en kracht. Het leven binnen de dikke kloostermuren bleek overigens niet goed bij Jakob te passen, hij verlangde naar een leven midden in de wereld met een vrouw en kinderen aan zijn zijde.Die vrouw kwam er, en hij kreeg er ook een stiefdochter bij, met wie Jakob een liefdevolle relatie kreeg. Helaas bleef het verlangen naar eigen kinderen onvervuld. Het afscheid nemen van de vaderwens ervaarde hij als een intens rouwproces, waarbij hij ook zijn identiteit als man ging bevragen: wat betekende dit voor zijn man-zijn? En hoorde hij er nog wel bij?Ook zonder kinderen blijft Jakob trouw aan zijn innerlijke vader. Hij geeft uiting aan de vaderrol in het begeleiden van mensen, en door iets na te laten waar volgende generaties iets aan zullen hebben.
Janneke Nijboer was tot voor kort een levenslustige, drukbezette dominee. Dat veranderde toen ze een jaar geleden de diagnose spierreuma kreeg. Ze kampt sindsdien met veel pijn en vermoeidheid, ze beweegt zich in een innerlijk landschap van dorheid en schaarste. Hoe lang dit nog gaat duren is onduidelijk.Lang was Janneke boos op haar ziekte, en soms is ze dat nog steeds. Ze probeert zich zo goed mogelijk tot de nieuwe realiteit te verhouden. ‘Ik moet leren om niet meer beter te willen worden’, vertelt ze Annemiek. Op haar website schrijft Janneke blogs over hoe dit leerproces haar vergaat. Mag ze er nog zijn, ook nu ze niet langer de duizendpoot is die ze ooit was? Ja, zegt ze, maar het vergt een innerlijke zoektocht om tot dat inzicht te komen.
Kunstenaar Janpeter Muilwijk verloor zijn dochter Mattia zeven jaar geleden aan zelfdoding. Mattia was begaafd, creatief en muzikaal, maar werd ook getergd door stemmen in haar hoofd die zeiden dat ze dood moest. Ze was net zesentwintig jaar. Door haar suïcidaliteit stonden Janpeter en zijn vrouw altijd in de waakstand, waardoor liefde steeds meer plaatsmaakte voor angst. Dit werd voor Janpeter duidelijk toen hij zelf een klein herseninfarct kreeg en zijn zicht gedeeltelijk verloor, waardoor hij haar niet meer kon behoeden. Hij kon er alleen maar voor haar zijn. Het werd een periode waarin de pure liefde tussen vader en dochter centraal stond: “mijn enige taak als haar vader is om haar lief te hebben.” Door zijn eigen christelijke opvoeding en persoonlijke geloofszoektocht stonden religieuze en spirituele thema’s altijd al centraal in Muilwijks kunstwerken. Na de zelfdoding van Mattia werd het naast interesse ook pure noodzaak om kunst te blijven maken over het goddelijke en ‘de andere kant’. Het bleek een manier om contact te onderhouden met Mattia, die nog altijd zeer levendig aanwezig is in het leven van haar geliefden.
De nieuwe roman van Alex Verburg.Kan een leugen uit liefde begaan niet meer waarheid in zich dragen dan een waarheid zonder genade? Jochem vertelt het verhaal van drie generaties en hun bakermat, de boerenhoeve Patrimonium. Een geschiedenis van raadselachtige verbanden, van onmacht en overmoed, verlies en verlangen. Alex Verburg neemt de lezer mee in een zoektocht naar verbinding en troost.
Voor reizend journalist Chris Keulemans is het woord ‘welkom’ een van de mooiste woorden. En: ‘Ik ken u niet, maar u bent welkom’ de mooiste zin. Hij trof die aan in de drie heilige boeken (Bijbel, Koran, Thora). Het verhaal van de gastvrije Abraham is tevens zijn dierbare tekst en vormt het hart van Keulemans’ boek Gastvrijheid. Zonder een deur die opengaat, een tafel die wordt gedekt zouden reizigers soms ten dode opgeschreven kunnen zijn. Zelfs zijn eigen tafel in Amsterdam-Noord is een gastvrij personage: hier verzamelen zich onbekende en vertrouwde vrienden die ideeën en ervaringen uitwisselen. Al reizende leerde Keulemans ook de kunst van het gast-zijn: er zijn vragen die je niet stelt. Chris Keulemans leidde cultuurcentra zoals De Balie in Amsterdam. Ook daar was zijn functie die van de gastheer, die ontmoetingen mogelijk maakt. Maar waar is hij zelf thuis? Wie bepaalt, vraagt hij zich in zijn reportages uit grensgebieden af, wie het recht heeft om een plek thuis te noemen? Wie hoort ergens en wie is de buitenstaander?
Ruim tien jaar geleden verdween Job, de achttienjarige zoon van Roek Lips, in zee aan de Spaanse kust. Zijn lichaam werd nooit gevonden. Het drukke leven van vader en omroepbaas Lips kwam plotseling tot stilstand. Na een periode van intense rouw leerde Lips om de dood van zijn zoon te aanvaarden, hoe moeilijk dat ook is. Het Bijbelboek Job – waarin de hoofdfiguur op de proef wordt gesteld door God – hielp daarbij. Het verhaal van de Bijbelse Job gaat over het aanvaarden van de rampen die je in het leven kunnen overkomen. “Zowel het leven als de dood zijn ons gegeven”, vertelt Lips aan Annemiek. “Uiteindelijk gaat het erom voor beide de dankbaarheid te kunnen voelen.” Zelfs in zijn diepste wanhoop is er toch altijd iets dat hem draagt, zo heeft Lips ervaren. De dood van Job zette Lips op een ander spoor in zijn carrière. Lips is geen omroepbaas meer. Nu voert hij voor zijn platform ‘Nieuwe Leiders’ gesprekken met allerlei bestuurders, wetenschappers en kunstenaars over de zin van het leven, en over het bouwen aan een nieuwe wereld.
Jos Wienen studeerde geschiedenis en theologie, maar werd bestuurder: het burgemeesterschap van Haarlem ervaart hij als een prachtig vak. Omdat hij kennelijk ‘ lastig’ was voor het criminele circuit werd hij ernstig bedreigd. Geruime tijd moest hij op een geheim adres onder voortdurende bewaking doorbrengen. Hij besefte: het kàn fout gaan, maar hij wist zich veilig in Gods hand. ‘De grondtoon,’ constateert Wienen, ‘is altijd vertrouwen.’Het vaderschap is een belangrijk thema in zijn leven: zijn taak als burgervader, het vaderschap over zijn kinderen, het geloof dat zijn eigen vader hem voorleefde, en God de Vader. Dat varieert van verantwoordelijkheid tot onvoorwaardelijke liefde. Het inspireert hem om nabij te zijn, zich te verdiepen in het waarachtig medemens zijn.In alle drukte koestert hij de stilte. Onvergetelijk is zijn ervaring op de berg Horeb, in de zinderende hitte. Daarom is zijn dierbare tekst die uit 1 Koningen 19, waar beschreven staat hoe Elia de Heere hoorde in ‘het suizen van een zachte stilte’. Zo komen we, zegt Jos Wienen, op de essentie van het bestaan, de diepte in de werkelijkheid. Waar falen mag en vergeving voorhanden is.
De romans van Liesbeth Goedbloed staan vol met Bijbelse symboliek en grote religieuze vragen over schuld en genade. Ze laat zich voor haar boeken inspireren door haar eigen jeugd in een streng reformatorisch gezin, waar weinig ruimte was voor barmhartigheid. Fouten werden keihard afgestraft. Psalmen werden haar vluchtheuvels, omdat er in deze teksten ruimte was voor alle emoties én er een directe relatie met God voelbaar werd. Pas toen ze op haar achttiende de kerk verliet, ontmoette ze voor het eerst mensen buiten haar eigen geloofsgemeenschap. Ze realiseerde zich toen pas hoe traumatisch haar jeugd was geweest. Er begon voor Liesbeth een zoektocht naar lichtvoetigheid en bereikbare vrede: een vrede die héél nabij is. Ze vindt deze vrede vooral in de natuur: “Het boek van God is heel lang een gesloten boek geweest, maar het boek van de natuur ligt altijd open.”
Voormalig ambtenaar Co Engberts achtte zich totaal ongeschikt voor de politiek. En nòg. Terwijl hij inmiddels ruime ervaring heeft als gemeenteraadslid voor de PvdA in Rotterdam. Te ongeduldig, zegt hij zelf. Maar de behoefte om mensen te helpen hun problemen op te lossen heeft de overhand. Ondanks persoonlijke doodsbedreigingen. “Het is mijn verantwoordelijkheid om niet mijn mond te houden,” zegt hij.Hij weet wat het is om er niet bij te horen. In anderen herkent hij het fundamentele gevoel van afgewezen te worden en probeert dat op te heffen. Die pijn en eenzaamheid ervoer hij in zijn jonge jaren toen hij nog niet wist wie hij wilde zijn. In die kwetsbare periode overleed plotseling zijn vader. Dat sloeg een diepe wond. In de jaren die volgden wist hij zich door anderen te laten leiden en voelde hij zich gedragen door het geloof.
‘Wat als je in gevaar bent, en niemand doet wat?’ Die gedachte komt plotseling op bij Aaltje van Zweden, in haar nieuwe huis in Amsterdam. Aaltje wil weten waarom deze gedachte zich zo scherp aandient, en gaat op onderzoek. Wat blijkt: tijdens de oorlog is een gezin uit het huis weggevoerd. Aaltje gaat nog een stap verder. Ze zet zich al jaren in voor kinderen met een beperking, met name autisme. Vanuit die achtergrond zoekt Aaltje uit wat er in de oorlog met kwetsbare kinderen is gebeurd. De waarheid blijkt gruwelijk, zo beschrijft ze in haar laatste boek ‘Waar ben je thuis’. Aaltjes betrokkenheid bij kwetsbare kinderen komt voort uit eigen ervaring. Samen met haar man, dirigent Jaap van Zweden, is Aaltje de ouder van Benjamin. Benjamin is autistisch en hij heeft een verstandelijke beperking. Benjamin is een leermeester voor zijn moeder, Aaltje noemt hem liefdevol, ‘mijn andere dirigent’. Benjamin kan niet goed communiceren. Zo dwingt hij Aaltje om haar maskers te laten vallen en in het hier en nu te leven. Wees met me, maak contact met me, dat is wat Benjamin haar vraagt. De lessen van Benjamin hebben Aaltje ook geholpen bij het verwerken van haar eigen onveilige jeugd, die werd beheerst door haar alcoholistische vader. Het is Aaltjes wens dat mensen met een beperking veel meer zichtbaar worden in het leven van alledag. Dat maakt ons zachter, en daardoor ook sterker.
Wat betekent het om een beperking te hebben, en wat zegt dat over ons menszijn? Met die vragen houdt schrijfster en onderzoeker Jacqueline Kool zich bezig. Dat doet ze vanuit haar eigen ervaring: Kool heeft sinds haar jeugd een progressieve spierziekte, ze zit in een elektrische rolstoel. De buitenwereld heeft vaak vooroordelen over mensen met een beperking: ze zouden een zwaar leven hebben, er kan heel veel niet. Tegen die vooroordelen komt Kool in het geweer. Ze kiest ervoor om ja te zeggen tegen het leven, met alles wat daarbij hoort. Natuurlijk is het soms moeilijk, maar geldt dat niet voor iedereen? En wat weten we nu werkelijk van de ander? Kool is een hartstochtelijk dansliefhebber, ze ziet haar lichaam dan ook als haar danspartner. Soms wil het lichaam in de dans een kant op die niet gewenst is, maar altijd blijven ze in een liefdevolle verstrengeling verbonden.
Ex-psychiater Bram Bakker stond jarenlang bekend om zijn spraakmakende opinies. Hij bekritiseerde de vele protocollen en richtlijnen in de psychiatrie, die wat hem betreft niet bijdroegen aan de kwaliteit van de zorg. Hierdoor voelde hij zich vaak een eenling in zijn vak. Nu hij psychiater af is kan hij helemaal zichzelf zijn- maar dat ging niet zonder slag of stoot. Eenzaamheid ligt in Bram Bakkers leven altijd op de loer. Toen hij in korte tijd vijf goede vrienden verloor, besloot hij in zijn eentje naar hun uitvaarten te gaan. Steeds weer ging hij kapot van verdriet, zonder dit te tonen aan zijn toenmalige partner. De relatie eindigde in een scheiding, waarna hij negen maanden thuis zat door een onverklaarbare afwijking aan zijn cerebellum. Hij gebruikte de tijd om te reflecteren op zijn jeugd én op zijn toekomst. Het gaat nu beter dan ooit met Bram Bakker. Hij heeft omarmt dat -hoe cliché dat volgens hem ook is- kwetsbaarheid kracht is. Om dit inzicht in de praktijk te brengen zingt hij een stuk van zijn inspiratietekst: ‘De Wedstrijd’ van Bram Vermeulen, dat hij liefdevol zijn lijflied noemt.
Niemand zingt zo gemakkelijk als deze troubadour, maar toch kon ze een jaar lang geen noot of woord uitbrengen. Die stilte bracht haar grootste schat. De Verwondering met Lenny Kuhr.
‘Als vorige week de wereld vergaan is, plant ik vandaag een appelboom.’ Haar wereld is inmiddels vergaan. Hoe is het met haar appelboom? De Verwondering met Nynke Sietsma.
Ze staat bekend als rouwdeskundige, maar inmiddels kan ze geen zelfhulpboek meer zien. Na een stevige burn-out en tijdens de levensgevaarlijke ziekte die ze kreeg, keek ze de duisternis recht in de smoel. Het leven werd eenvoudig. De Verwondering met Daan Westerink.
Na jaren op een plek gewoond en gewerkt te hebben die niet goed bij haar paste, keert ze terug naar haar geliefde weidse landschap. Hoe kijkt ze nu naar de bochten in haar levenspad? En wat is er toch met die Friese hemel? De levenskunst van Tieneke van Lindenhuizen.
Drie jaar lang zat hij in Duitse concentratiekampen. Toen zijn trein uiteindelijk uit Theresienstadt vertrok, nam hij zich plechtig voor iets van zijn leven te maken. Psychiater Herman van Praag is nu 92. Waar vindt hij toevlucht?
De uitdrukking: 'Bij de loodgieter lekt de kraan' vertelt ons dat deskundigheid nog geen garantie is voor eigen levensgeluk. Bij schrijver en leraar Hans Korteweg (78) is dat wel het geval. Hoe brengt hij nu de wijsheid die hij anderen leerde in praktijk? Waar vindt hij toevlucht?
‘Weutikveul’. Dat denkt Annemiek steeds meer. Diepe inzichten die ze opdoet overlijden ook weer. Niet erg. Ze geniet er eigenlijk wel van. Maar waar vind je dan toevlucht? Bijstand, hulp. Die vraag gaat ze de komende tijd eens stellen. Haar eerste gast is een van de belangrijkste leraren boeddhisme van ons land. Hij richtte het centrum Shambhala op, gaf z’n hele leven les en schreef veel boeken. Nu is hij 77. In gedachten noemt Annemiek hem Job, want hij lijkt bijna alles verloren te hebben. Han de Wit. Waar vindt hij toevlucht?
Ha, een roman die Het Evacomplex heet! Daar is Annemiek als de kippen bij! Ze lijdt er al een leven lang aan. Dat de vrouw het altijd gedaan heeft. Dat het meisje overal de schuld van krijgt. Van de schrik en de weeromstuit durft ze niet eens te flirten. Jammer hoor, zo’n Eva-complex. Maar wat is het eigenlijk? En waar loopt een mens zoiets op? Bestaat er trouwens ook zoiets als een Adamcomplex? Annemiek zoekt de beide schrijvers van de vuistdikke roman Het Evacomplex op. Jacob Slavenburg en Jeroen Windmeijer.
Dankbaarheid, wat zou het zijn? De een lijkt het aan te vliegen, een ander blijft kwaad, verdrietig of verbitterd door de butsen die we allemaal oplopen. Hoe leer je het verborgen geschenk te zien in tegenslag?Dichter en filosoof Hein Stufkens zat als kind op het internaat van de norbertijnen in Heeswijk. Een eenzaam jongetje tussen witte paters… wat heeft hij daar opgestoken? Wat is het verborgen geschenk voor een kind dat heimwee heeft?Luister naar Podcast de Verwondering.
Financiële tegenslag, de dood van zijn baby en zelfs zijn herseninfarct houden hem niet weg van zijn levenslust. Hij loopt met een stok, ziet er jonger uit dan ooit en is de eerste mens die Annemiek sinds coronatijd gul omhelst. Frits Janmaat. Wat bezielt hem? En kunnen we iets van zijn passie leren, meenemen?
Ken jij de sensatie dat je talent ook een schaduwkant heeft? Of misschien moet je zeggen dat onze overlevingsmechanismen een gevangenis kunnen worden.Wat dat betreft zijn we tegelijkertijd een wonder en een probleemgeval.Dat zegt Jan Kortie in z’n heerlijke boek ‘Jouw ziel wil zingen.’ Jan Kortie is stembevrijder en leert mensen improviseren. Dan blijken we vooral heel wat te moeten afleren. Wat komt er tevoorschijn als je je aangeleerde gewoonten laat varen?
Annemiek krijg een mailtje over een bijzondere vrouw van in de 80. Een dame die al jarenlang ongedocumenteerde vrouwen helpt, een Hongaars meisje in huis heeft en en passant straatvuil opruimt. Die vrouw verdient een podcast, zo lees ze en besluit om contact op te nemen met deze Henny van den Nagel. Samen proberen ze erachter te komen wat Henny beweegt. En wie ze is. Een gewonder genezer? Een rijpe engel? En waarom ontroeren deze vragen haar zo?Luister naar podcast de Verwondering.
Hans Korteweg is altijd al een pionier geweest. In alles wat hij doet bewandelt hij zijn eigen pad, waarbij hij probeert door te dringen tot het hart van de dingen. Nu wordt zijn wijsheid aan de praktijk getoetst: zijn vrouw Hanneke heeft de ziekte van Alzheimer. Het is een zegen in vermomming. Luister naar de podcast: ‘Vermalen door de zegen.’
Je kunt hem tegen het lijf lopen in zijn troosthuisje, maar ook in kelders of kerken. Hij luistert naar je en boetseert dan een gedicht. Wat zal deze troostdichter Boudewijn Betzema met het verhaal van Annemiek doen? Luister naar podcast De mobiele trooster.
Margot van Schayk heeft nu voor de vierde keer kanker. Deze keer is het ongeneeslijk. Ze schreef een prachtig boek voor haar zoontje Tomas. Luister naar haar levenskunst in de podcast: ‘Ik val niet, ik dans.’
“Alleen wie het uitschreeuwt voor de joden, mag gregoriaans zingen!”. Dat is een van de vele pittige uitspraken van Dietrich Bonhoeffer. Hij moest zijn moed en trouw met de dood bekopen. Wie was deze inspirerende man?Luister naar Podcast de Verwondering.
Nog één keer vragen van kijkers van De Verwondering: Mijn zoon is 33 en heeft ms, waarom liet God het toe dat er 6 miljoen joden werden vermoord, ik ben een zeer actief persoon maar ben door ziekte afgekeurd.Allemaal vragen over de zin van het leven. Nog één keer zoekt Annemiek dichter en filosoof Hein Stufkens op. Op een kerkhof. Wat is de zin? En wat nu als je er geen zin meer in hebt?Luister naar podcast De Verwondering: Moeder, waarom leven wij?
Mag ik er zijn? Doe ik er eigenlijk wel toe? Een vraag die stiekem in allerlei toonaarden in ons opkomt. De kerken lopen leeg maar onze levensvragen blijven. Waar kunnen we nu nog ons hart uitstorten? De huisarts heeft een beroepsgeheim maar die heeft het te druk voor echte hartenkreten. Maar er is goed nieuws: tegenwoordig mag je de zielenherder van vandaag bij je thuis uitnodigen. Karin Seijdell is zo’n geestelijk verzorger. Haar jurk is rood en met haar is het goed praten over de dood. Luister naar Podcast De Verwondering.Wil je zelf een gesprek aanvragen met een geestelijk verzorger?: www.geestelijkeverzorging.nl/thuis085 004 3063
Maria heet ze. Ze is postbode. Maar daar is lang niet alles mee gezegd. Annemiek kent haar alleen van Facebook. Maria heeft ook een site. Die heet: Maria ontwaakt. Daar staat onder andere dat je hart gebroken moet worden, vloeibaar als water, zodat het zacht alle kanten op kan stromen. Een postbode die schrijft over de zin, het doel van het leven. Als dat geen verwondering in het alledaagse is. Annemiek besluit contact met Maria te zoeken….
We doen ons best. En meer. En dat vinden we niet goed genoeg. Dat blijkt wel uit vragen die kijkers van De Verwondering stellen: kun je leven zonder vuile handen te maken, moet je je schaduwkanten bevechten of accepteren, kan zelfdiscipline je in de weg zitten, moet ik mezelf ter discussie stellen of kan ik denken: zo ben ik nu eenmaal; hoe neem ik verantwoordelijkheid voor m’n leven?Het zijn allemaal vragen over onze schaduw. Met filosoof Hein Stufkens loopt Annemiek door Zeeuws-Vlaanderen, het vlakke land dat in de loop van de geschiedenis één groot slagveld is geweest. Over schaduw gesproken….
Jan loopt het liefst op klompen. Maar ooit werkte hij ergens op kantoor, in een hoge flat. Tot het misging. Jan Graafland besloot eindelijk zijn achternaam eer aan te doen en werd tuinman. Hij schreef er een prachtig boek over: Groene genade. De titel alleen al. In podcast De Verwondering onderzoekt Annemiek Schrijver met Jan wat neergroeien betekent.
Zelfs kinderen zeggen het tijdens gezellig bedoelde spelletjes tegen elkaar: ‘Dan maak je maar zin!’ Niet gek dat we vaak dansen in andermans agenda, ons aan afspraken, regels en dogma’s houden waar we zelf nooit opgekomen zijn. Gaandeweg verliezen we onze eigen grenzen uit het oog. Is dat de oorzaak van de burn-out? Hoewel discipline en stoerheid haar wel ergens gebracht hebben, moet Annemiek bekennen dat ze veel tegen haar zin gedaan heeft in haar leven. Is zij de enige? En kan het ook anders? Ze gaat te rade bij een wijze vrouw: Lisette Thooft.Luister naar Podcast De Verwondering: ‘Dan maak je maar zin.’
Normaal gesproken heeft Annemiek zelf een heleboel vragen op zak. Maar in dit geval wordt ze erop uit gestuurd met een paar levensvragen van kijkers van De Verwondering. Ze gaan over de liefde. Annemiek legt ze voor aan filosoof en dichter Hein Stufkens. Maar het gesprek verloopt heel anders dan verwacht. Want liefde blijkt veel mysterieuzer en ruimhartiger te zijn dan we vaak vermoeden.
Fout in de oorlog - Hoe overleef je een nazi-opvoeding?
Dick Woudenberg groeide op in een NSB-gezin. Hij was 11 jaar toen de oorlog uitbrak. Dick kwam terecht op een geïsoleerde eliteschool van Adolf Hitler in Duitsland, alwaar hij werd gehersenspoeld. Na de oorlog moest hij gedeprogrammeerd worden. Woudenberg ontwikkelde zich tot een groot leraar en psychotherapeut en werd de beste vriend van Annemiek Schrijver. Zijn hele leven worstelde hij met zijn verleden. Twee jaar geleden stierf Dick op 89-jarige leeftijd.In Podcast de Verwondering gaat Annemiek op zoek naar de bijzondere manier waarop haar vriend zijn nazi-jeugd onder ogen durfde komen.De stem van Dick wordt vertolkt door Lex Bohlmeijer.
Op de hei komt Annemiek steeds een schaap tegen. Ze noemt hem inmiddels Karel. Een ram, in z’n eentje. De beroemde Gooische kudde is in geen velden of wegen te bekennen.Is Karel de kudde kwijt? Of is het gewoon een eigenwijs weglopertje? Hij lijkt op het schaap in het Thomas-evangelie. Daar brengt de herder het verloren dier niet terug naar de kudde, maar zegt dat deze wegloper hem liever is dan alle andere kuddedieren. Er is niemand die de vrijheidsdrang van het weggelopen schaap en van ons kuddegedrag beter onder woorden kan brengen dan de Indiase anti-goeroe Jiddu Krishnamurti. Volgens hem is de waarheid een land zonder wegen. In Podcast De Verwondering gaat Annemiek Schrijver op zoek naar de vrijheid. De stem van Krishnamurti wordt vertolkt door Alex Verburg.
Het is liefde uit een sprookje, zoals de Braziliaanse Galileia en de Twentse André elkaar ontmoeten. Zelfs als het noodlot ze treft. ‘Wat een rups het einde noemt, noemt de rest van de wereld een vlinder’, dat is het levensmotto van André. Dit liefdespaar heeft van hun een wond een heilige wond gemaakt; ze nemen hun verlies en weten hun pijn om te zetten in goud. Spelen en vliegen, liefde en levenskunst. Een Valentijns-editie van podcast De Verwondering, met Annemiek Schrijver.
Klaas Vos is misschien wel de meest ontroerende dominee van ons land. Ooit was hij radiomaker voor de VPRO. En reisleider. Nu is hij met emeritaat, pensioen dus. Maar hij staat nog steeds op menig kansel. Ook doet hij aan standup-comedy.Klaas staat op het punt terug te keren naar zijn geboortedorp Huizen, waar hij een ernstig hervormde opvoeding genoot. Klaas heeft een tijdbom in zijn buik, een aneurysma.Wat maakt deze man voor Annemiek Schrijver zo ontroerend? Welk verlangen hoort zij toch in zijn passionele performance?
Wat ziet Antoine Bodar als hij omkijkt in verwondering?
De bekendste priester van ons land wordt 75. Zijn schoonheid van weleer maakte hem vaak verdacht. Met zijn provocerende mening lijkt hij zijn eigen glazen in te willen gooien. Ook hangt er soms een wolk van eenzaamheid om hem heen. Wat ziet Antoine Bodar als hij omkijkt in verwondering?Deze aflevering van Podcast De Verwondering (KRO-NCRV en NPO2) is een bijzondere ontmoeting tussen de priester en Annemiek Schrijver.
Op 30 november 1943 stierf Etty Hillesum in Auschwitz. Waarom weigerde de joodse Etty om onder te duiken? Hoe kon ze tijdens die barbaarse oorlogsjaren zo’n innerlijke vrijheid ervaren? Wie is die vrouw die zingend kamp Westerbork verliet, op weg naar haar einde? En is het geen wonder dat ze ook na haar dood in staat is God op te graven in de harten van anderen?In deze aflevering van Podcast De Verwondering (KRO-NCRV en NPO2) gaat Annemiek Schrijver op zoek naar de drijfveren van de vrouw die haar al jaren inspireert.
In de boshut van de Verwondering vertelde Volkskrant-journalist Fokke Obbema over zijn ervaringen na zijn hartstilstand. Zijn zoektocht naar de zin van het leven is in feite net begonnen. Vandaar dat de ontmoeting met Annemiek langer duurde dan de uitzending op tv. Daarom hier het integrale gesprek over nabijheid, ontroering en de kwetsbaarheid van het bestaan.
Om de twee jaar verliest Annemiek Schrijver een dierbare aan de dood. Vier jaar geleden stierf haar broer, twee jaar geleden haar beste vriend en in augustus overleed de man met wie ze achttien jaar samenwoonde en daarna goed bevriend bleef. Waar zijn deze gestorvenen? Wat doe je met niet afgemaakte gesprekken? Waar laat je je liefde en kennis rond je geliefden? Annemiek gaat te rade bij filosoof en dichter Hein Stufkens.
Els Thissen heeft een oproep voor het nieuwe jaar: 'Neem niets persoonlijk.' Durf jij de uitdaging aan te gaan? 📺De verwondering, zondag 15 januari om 8:25 uur bij @KroNcrv op NPO 2. https://t.co/ygCuI1HFki
Politieagent en lesbisch? Dat werd vroeger niet geaccepteerd. Hoe ging voormalig politieagent Els Thissen met deze discriminatie om? 🏳️🌈 📺 De verwondering, zondag 15 januari om 8:25 uur bij @KroNcrv op NPO 2. https://t.co/yoWs5928kv
Boodschappen in je joggingsbroek doen? Karim Amghar kleedt zich na het sporten liever even om. Hij is bang voor stereotypering. 📺 De verwondering, zondag 8 januari om 8.25 uur op NPO 2 bij @KroNcrvhttps://t.co/9wQW9adjOh
Net als vele andere kinderen kreeg Karim Amghar in groep 8 een te laag schooladvies. Hij verloor al zijn motivatie en kwam in het criminele circuit terecht. 📺 De verwondering, zondag 8 januari om 8.25 uur op NPO 2 bij @KroNcrvhttps://t.co/EfMVw10fT1